Secretaris:

Jan Willem van der Jagt
jwvdjagt@gmail.com
Bestuur:
De vereniging is opgericht in 2006, en komt tweemaal per jaar bij elkaar rond mei en november. De eerste bijeenkomst is tevens de algemene ledenvergadering.

De vereniging  brengt regelmatig een nieuwsbrief uit, en tweemaal per jaar verschijnt het verenigingsblad "De Witte Bison". De vereniging telt ruim 110 leden.
Deze website is voor het laatst gewijzigd op 30 april 2024
Bijeenkomsten:
2024: 16 november
2025: 3 mei en 15 november
"De witte Bison"
Het verenigingsblad.
Algemene zaken, externe betrekkingen,
P.R., Evenementen:
Ger Tielen
ger.tielen@gmail.com
Bankrekening:
NL85 RABO 0113 9355 01  t.n.v.
Karl May Vereniging
KvK-nr. 20148588.
Fiscaal nummer 820328777

ANBI Algemeen Nut Beogende Instelling.
Algemene zaken:

Peter Nefs
pmjnefs@gmail.com
Beheerder website: Jurjen Wolters
Welkom op de website van de Karl May Vereniging!

Karl May-Personenbespreking 16 november 2024 :  De Meltons en Judith Silberstein
Door Jan Willem van der Jagt.

N.b.  Eerder was aangekondigd dat deze bespreking zou gaan over de Cortejo’s en Landola in de Rodriganda-reeks.  Gezien de grote omvang van deze romancyclus (7 delen Schoonderbeek) hebben wij gemeend voor het moment van deze keuze te moeten afstappen, te meer daar er geen boeksamenvattingen beschikbaar zijn.  Over enige tijd hopen wij deze romanfiguren wel degelijk aan de orde te stellen, maar dan ruimschoots van tevoren aangekondigd, zodat iedereen de gelegenheid heeft zich in te lezen.  Excuses aan degenen die al met inlezen begonnen waren.

Voor de eerstvolgende Karl May-dag hebben wij gekozen voor een stelletje schurken :  de gebroeders Melton (Harry en Thomas), de zoon van laatstgenoemde (Jonathan), en de verloofde van Jonathan (Judith Silberstein of Silberberg).  Al deze personen spelen een grote rol in de trilogie Satan und Ischariot - in het Nederlands De Zonen der Mimbrenjo's en Old Shatterhand als Detective (Becht e.a.), dan wel De rotsvesting in Sonora en Winnetou bij de bedoeiënen en de 1e helft van De dood van Winnetou (Spectrum e.a.).  Ter voorbereiding is het zinvol de uitgebreide boeksamenvattingen van Willem Storken te raadplegen, die in de Bison 23 en 24 (voor- en najaar 2018) opgenomen zijn.  In dit laatste nummer staat ook een leesinstructie voor de 2e helft van deze boekdelen.

Een leesinstructie voor de 1e helft heeft destijds op deze website gestaan, maar is niet in een Bison-nummer opgenomen.  Voor de volledigheid kunt u deze hier nog bekijken.